UNSMIL Announces Humanitarian Truce in Benghazi

 UPDATE: Benghazi truce fails as fighting rages across the city

19 November 2014 – The Special Representative of the Secretary-General for Libya and Head of the United Nations Support Mission in Libya (UNSMIL) Bernardino Leon has announced that the different parties to the conflict in Benghazi have agreed to an unconditional humanitarian truce in the affected areas, which commenced at 7 AM local time today, 19 November 2014, for a period of 12 hours, subject to extension by the parties.


Facilitated by UNSMIL, the humanitarian truce is critical to giving the people of Benghazi a much-needed reprieve from violence. As agreed with all parties, the Libyan Red Crescent will evacuate civilians from the two areas, retrieve the bodies of the dead and facilitate the removal of sewage from the affected areas. Civilians will also have the opportunity to attend to the injured and restock food and other necessary supplies.

UNSMIL urges all parties to fully abide by their commitments during the truce.

الأمم المتحدة تعلن عن تهدئة إنسانية في بنغازي لمدة 12 ساعة

برناردينو ليون - أرشيف

أعلن الممثل الخاص للأمين العام للأمم المتحدة ورئيس البعثة الأممية للدعم في ليبيا برناردينو ليون عن التوصل إلى اتفاق تهدئة إنسانية في بنغازي لمدة 12 ساعة قابلة للتمديد.

وقال بيان للبعثة الأممية إن “أطراف الصراع المختلفة في بنغازي قد اتفقت على تهدئة غير مشروطة لدواع إنسانية في المناطق المتأثرة بالنزاع في مدينة بنغازي، بدأت الساعة السابعة صباح اليوم 19 تشرين الثاني/نوفمبر 2014 بالتوقيت المحلي وتستمر لمدة 12 ساعة قابلة للتمديد من قبل الأطراف”.

ودعت بعثة الأمم المتحدة للدعم في ليبيا جميع الأطراف إلى التقيد التام بالتزاماتهم أثناء هذه التهدئة، مؤكدة على أن “هذه التهدئة، تعد ضرورية لمنح أهالي بنغازي فترة من الهدوء هم بأمس الحاجة إليها”.

واضافت أن “الهلال الأحمر الليبي، كما اتفقت كافة الأطراف، سيقوم بإجلاء المدنيين من المناطق المتأثرة وانتشال الجثث. كما ستتيح هذه التهدئة للمدنيين الفرصة لرعاية الجرحى وتأمين الغذاء والمؤن الضرورية الأخرى”.

AFP بنغازي – أرشيف

وكانت رئاسة أركان الجيش الليبي أعلنت في وقت سابق وقف إطلاق النار من جانب واحد، ووقف عمليات الجيش البرية والجوية لمدة 12 ساعة، لافتة إلى أن ذلك جاء مراعاة للظروف الإنسانية التي تمر بها المنطقة، وبناء على تشاور مع المبعوث الأممي إلى ليبيا.

المصدر: RT + وكالات